Om oss

Helenelundsskolan i Sollentuna har satsat på att köpa in bärbara datorer till eleverna. Men sen då? Hur underlättar vi både vårt eget och barnens lärande. Vi är sju SO-lärare på Helenelundsskolans högstadium som tänker lära oss mer om det. Vi har sökt pengar hos barn och ungdomsnämnden till ett lokalt utvecklingsprojekt som vi kallar Ikt och den då?

Vi har olika  förkunskaper, en del av oss kan nästan ingenting, medan andra har provat på några olika vertyg i undervisningen. Alla är vi dock erfarna och utvecklingsinriktade pedagoger. Men vi vore inte SO-lärare om vi inte hade ett skepiskt förhållningssätt till mirakelkuren ikt. Är datorn verkligen lösningen på skolans alla problem? Kanske inte , men både vi och eleverna har åtminstone fått en lite roligare skola :-).

Vi kommer att prova olika vertyg och arbetssätt från små pigga gratisprogram till att bygga stora webbplatser och använda digitala läromedel. Vi diskuterar bedömning och inlärning och allt  dokumenteras här på bloggen.

Vi låter också eleverna komma till tals här på bloggen. Istället för att vi talar om för er vad de tycker får de komma med idéer och reflektioner själva direkt här på bloggen. Syftet är att låta eleverna ta ansvar för sitt lärande och låta dem bli delaktiga i hur undervisningen planeras och bedrivs.

Anna Lotta Elg, Petter Hartman, Cecilia Johansson, Birgit Lindström, Marie Olsson, Annika Wallroth och Carina Wielander.

Samtliga SO-lärare på Helenelundsskolan i Sollentuna läsåren 2011 – 2012

 

Annonser

2 thoughts on “Om oss

  1. Hej, verkar vara ett riktigt spännande projekt ni dragit igång. Själv jobbar jag som vikarierande SO-lärare (med förhoppning om förlängning) på en högstadieskola i Kungsbacka. Till hösten kommer våra elever att få varsin dator. Jag tänker mycket på hur den kan användas för att göra SO-ämnet mer levande. På skolan finns tex för tillfället en klassuppsättning historieböcker för 8 klasser. Förhoppningsvis har jag här hittat en källa till inspiration, Lycka till!

    • Hej Martin! Kul att du har hittat till oss. En klassuppsättning på 8 klasser, hur tänker de då? Personligen tror jag inte på att ersätta böcker med datorn.Det är tillräckligt svårt att få förståelse och sammanhang i historia på högstadiet som det är. Men jag tycker att bloggandet med elever ger inlevelse och reflektion. På den vägen ökar även förståelsen. De blir medskapare av historien och då blir den mer konkret och engagerande, hoppas jag i alla fall.
      Hälsningar Cecilia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s