Vetenskap och rapporter

Här lägger vi länkar till intressant ny forskning om ikt och skolan.

Nu äntligen börjar det komma forskning om hur datorerna påverkar läsförståelsen. Läs en introduktion till Monica Roséns forskningsstudie här (Cecilia)

Brittiska Futurelabs handbok Digital Literacy in practice kastar jag mig över. Om Futurelabs verksamhet kan man läsa i Skolverkets Omvärldsbloggen.

En nationell plan för användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen, ja så kallas Finlands nya plan om IKT i undervisningen. Rapporten grundas sig på ett tre-årigt projekt om IKT i skolans vardag och är föredömligt konkret och kortfattad. Inspirerande läsning för alla oss som är intresserade av IKT i skolan. (Cecilia) 

IKT, matematik och musik ämnesintegrerat för yngre barn. Kanske en bit från oss men det lät så roligt så jag sparar artikeln här i alla fall (Cecilia)

Lars Santelius, (2009): Northeimdagböckerna – utan historier ingen historia. En magisteruppsats om bloggen som digital lärresurs och narrarivitet som centralt verktyg. Finns som pdf jag har fått av Lars och kan vidarebefordra till er.(Cecilia)

1 till 1 i Falkenberg. Martin Tallvid har följt implementeringen av datorer år 7 -9 i Falkenberg sedan 2007. Här är hans rapport

Nätbaserade studier bättre
Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning – Amerikansk rapport som visar att nätbaserade studier ger bättre prestationer än traditionella klassrumsstudier.

McKinsey: Om skolsystem som blir bättre
Ny McKinsey-rapport: How the world’s most improved school systems keep getting better.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s